Mijn reis startte deze keer in Brussel-Zuid. Ik was al heel vroeg op voorhand aanwezig. Wat me vooral opviel, was dat er ongelofelijk veel politie rondliep in het station, zij hadden een paar drugshonden mee. De trein (een eurostar-stel) kwam al 2 uur voor het vertrek op het perron staan. Dit eurostar-stel was niet uitgerust met de kleuren van Izy, wat aangeeft dat deze trein nog steeds wordt gebruikt om door de kanaaltunnel te gaan. Ik weet niet wat er met het andere Izy-stel aan de hand was, want toen we vertrokken in Brussel zag ik het stel staan in de depot net ten zuiden van Brussel-Zuid. De verschillen tussen deze twee stellen zijn vermoedelijk niet groot, maar ik ben toch nieuwsgierig. Hier volgt een korte review over mijn trip naar Parijs-Noord.
Een bijkomend voordeel bij deze verandering is dat men wel wifi heeft in het treinstel. De eurostar wifi werkt perfect en snel. Dit heb ik ontdekt bij de terugrit. Het enige dat anders is, is dat er geen bar is en dat men langer onderweg is. Ik heb dit ervoor over om zo last minute toch kei goedkoop naar Parijs te gaan. De wifi is een leuk bijkomend voordeel, al weet ik niet of dit ook werkt in het ander treinstel.
De heenreis (vertrek in Brussel om 15u41 en aankomst in Parijs om 18u50) vertrok in Brussel op tijd. Eerst volgden we de HSL tot aan de aftakking van Arras. Dit vond ik al een opmerkelijk, want men moet hier het tegenspoor gelijkgronds kruisen wat aanleiding geeft tot veel verminderende capaciteit op het spoor. Daarna reden we door Arras richting Amiens om via Creil naar Parijs-Noord te rijden. Dit was een zeer lang stuk langs de conventionele spoorlijn, wat resulteerde in een totale reisduur van meer dan 3 uur, maar die 3 uur lag dus niet aan het lange stuk over de conventionele lijn….
Tijdens de terugreis ben ik aan dit artikel beginnen schrijven. De trein vertrok uit Parijs om 20u01 exact en zal in het normale geval toekomen om 22u12 in Brussel-Zuid. We nemen dezelfde weg terug. Ik kon me niet inhouden en ik heb wat informatie gevraagd bij de treinbegeleiders: Als ze even rap zouden rijden naar Parijs als naar Brussel, dan zouden ze overal worden tegengehouden omdat ze aan een “traag” rijpad moeten voldoen. Dat is waarschijnlijk goedkoper waardoor ze de tickets goedkoper kunnen aanbieden.
De trein was zeker niet volledig uitverkocht. Verschillende zetels waren nog vrij en iedereen kon eigenlijk zijn eigen plaats kiezen. Dus als je met meerdere personen apart zou boeken is het relatief gemakkelijk om toch bij elkaar te zitten. Ongeveer ½ van de plaatsen waren bezet, in de Standaard. Eveneens op de terugweg waren niet alle plaatsen bezet. In het rijtuig waar ik me bevond was er ongeveer ¼ bezet in de standaard XL.
De plaatsen in de Standaard worden verkocht vanaf 19 euro enkel (dat is altijd zo op dinsdag, woensdag en donderdag) en omvat een gewone hogesnelheidsstoel. Deze zitten gemakkelijker als de gemiddelde zetel in de gemiddelde trein. Ze zijn vrij smal, maar zeker groot genoeg voor de meeste mensen onder ons. De plaatsen in Standaard XL (vanaf 29 euro) zijn zoals die van een eerste klasse TGV of Eurostar. Zeker de moeite om eens te doen als men eens goedkoop in eerste klasse wilt rijden. De plaatsen zijn ruim, heeft ruime tafels en een europese stekker en een britse stekker per 2. De vraag is nu altijd: is de XL zijn meerprijs waard. Ik zeg nu van ja! Ik ben nu ook met mijn laptop bezig en dan is een beetje extra plaats altijd mooi meegenomen.
Mijn conclusie is dat dit een zeer leuke ervaring is en dat ik dit zeker eens opnieuw ga doen: goede zetels, goede treinbegeleiders, rustig, op tijd. De wifi werkt op het volledige traject, maar omdat je niet langs de HLS rijdt, is het internet wat trager dan standaard op de Thalys. Heel handig is de app van Izy. Ik had de tickets mee op A4 gedrukt, maar met die app ben je volledig in orde. Zelfs als heb je je tickets niet gekocht via de app, kan je je tickets inladen en zo laten controleren door de treinbegeleiders. Zo kan je nooit je tickets vergeten, tenzij je je smartphone thuis hebt laten liggen. Door de stopcontacten kan je hem ook altijd opladen.
Toch nog een aantal cons. Er is geen flexibiliteit. Vaak is er maar 1 trein per dag in elke richting. Het ticket dat je koopt is geen flexiticket, d.w.z. dat je je ticket moet gebruiken en er geen terugbetaling mogelijk is: trein gemist is trein gemist. Er is ook geen andere kans om naar Parijs te sporen.
Ben
P.S.: Ik heb zelf betaald voor mijn ticket. Dit is geen gesponsord bericht, maar een review omdat ik zelf graag met de trein reis. Als het meevalt, dan valt het mee.
Reactie plaatsen
Reacties