Dag 4 (04/07): De kust (Deel 1)

Gepubliceerd op 6 juli 2018 om 14:03

Hallo beste lezers, en welkom om mijn vierde reisdag over de belgische spoorwegen. Hierbij ben ik gestart in Zwijndrecht voor me uiteindelijk af te zetten in Poperinge. Mijn zus was ook mee, maar voor een kort stukje tot Lokeren.

Zwijndrecht --> Lokeren

Gestart s' middags in Zwijndrecht station. Een klein stationneke vlak voor Antwerpen met 1 trein per uur in elke richting. Ik zal hier nog een aantal keer aankomen of vertrekken, want dit is nu eenmaal gemakkelijk bereikbaar van bij mij thuis.

Het eerste deel van de rit was de stoptrein die me tot in Lokeren bracht, met stops in: Zwijndrecht, Melsele, Beveren, Nieuwkerken-Waas, Sint-Niklaas, Belsele, Sinaai en Lokeren.

Deze rit werd verzorgd door een MS08 desiro rijtuig.

Hiernaast, zie je de aankondigingsborden in Sint-Niklaas. Deze hangen hier nog niet zolang. De trein op het andere perron is de trein van Sint-Niklaas naar Kortrijk, via Lokeren, Dendermonde, Brussel en Ath.

Lokeren --> Gent Sint-Pieters

Deze trein is uit goede gewoonte gestopt in Gent-Dampoort en  Gent Sint-Pieters. Uit de foto is weer af te leiden dat deze rit werd gedaan door een M08 desiro. Dit maal 3 desiro's in een rij.

Normaal gezien was het de bedoeling om de IC trein naar Poperinge te nemen tot Gent, maar de IC trein naar Oostende had een vertraging opgelopen van meer als 20 minuten, zodanig dat deze achter onze stoptrein was beland. Gelukkig voor mij, want hierdoor moest ik minder lang wachten in Lokeren en zou ik wat vroeger in Gent toekomen wat me wat meer spelling gaf voor de volgende trein.

Gent Sint-Pieters --> Zeebrugge-Strand

De volgende trip was een iets langer traject met meer haltes: Drongen, Landegem, Hansbeke, Bellem, Aalter, Maria-Aalter, Beernem, Oostkamp, Brugge, Brugge-Sint-Pieters, Lissewege en ten slotte Zeebrugge-Strand.

Weer werd de rit uitgevoerd door een desiro M08.

Oud station langs deze lijn: Bellem, moet nog vernieuwd worden als dit stuk ook op 4 sporen terecht komt.

Om uiteindelijk in Zeebrugge-Strand aan te komen. Wel even wandelen van de ingang (die je hiernaast ziet) naar het enigste perron dat aanwezig is in dit eindstation. 

Nieuwe stationsuitzicht op spoorlijn 50A als deze volledig af is.

Aalter station, met vertrekkende jeugd naar Rock Werchter (ik wou ook gaan).

Zeebrugge-Strand --> Blankenberge

De kusttram heeft me dan van Zeebrugge naar Blankenberge gebracht. Ik had een vol uur om van Zeebrugge naar de volgende trein te gaan. Heel gemakkelijk, want de kusttram rijd om de 10 minuten en het is ook maar 10 minuten rijden met de kusttram. Eenmaal aangekomen in Blankenberge zie ik dat er veel veranderd is in de stationsbuurt. Nieuw stationsgebouw, grote letters, ...

Trein staat al gereed om me terug mee te nemen naar Brugge. Echt een leuk zicht dat ze hier geen technische snufjes nodig hebben om de treinen aan te kondigen, maar ik kan wel geloven dat dit ambetant kan zijn als de dienstregeling een klein beetje veranderd.

Blankenberge --> Brugge

Niet zo'n speciale trip, maar hier toch een foto van de trein die me tot in Brugge bracht: een HLE 19 (2 keer) met 2 keer 5 M6'en. Bijna niemand vanvoor op de trein, omdat niemand precies zin heeft om heel het perron af te wandelen, dus ik zat weer alleen in de wagon. Hieronder nog een foto van de trein waarmee ik ben toegekomen in Brugge.

Brugge --> Knokke

Met dezelfde trein zou ik dan terugkeren naar Gent. Aan eindhaltes heb je namelijk niet zoveel keuze.

Een M96 bracht me van Brugge naar Knokke met stops in Duinbergen en Heist. Opweg naar Knokke zag ik de nieuwe autosnelweg, de A11, naast ons lopen, met de nieuwe brug. De enigste beweegbare brug in België op een autosnelweg.

Knokke --> Gent Sint-Pieters

Weinig speciale rit, met allemaal stops die ik al gedaan had. Wel aangekomen aan een van de nieuwe perrons van Gent Sint-Pieters. Daar ook terug vertrokken met de piekuur naar De Panne.

Gent Sint-Pieters --> Lichtervelde

Aarsele was in 2016 nog het minst drukke station van Vlaanderen. Ook begrijpelijk, smal laag perron. Smalle toegangsweg naar het perron, en maar 2 treinen s'morgens naar Gent en 2 treinen s' avonds naar De Panne. Ook geen stationsgebouw gezien, terwijl ik een aantal mooi opgeknapte stationsgebouwen heb gezien tussen Deinze en Lichtervelde. Blij dat ik dit station van mijn lijstje kan schrappen.

Een HLE 18 met daarachter M4-rijtuigen bracht me van Gent-Sint-Pieters naar Lichtervelde, met als doel Aarsele van het lijstje te schrappen. Verder stopt deze trein nog in De Pinte, Deinze, Aarsele, Tielt en Lichtervelde. Hier zijn 3 slechte foto's (van Aarsele), allemaal getrokken toen de trein vertrok, want ik zat op een bijzonder slechte plaats om een mooie foto te trekken.

Lichtervelde --> Kortrijk

Dan op weg naar de laatste lijn van de dag, maar daarvoor moet ik eerst naar Kortrijk. Deze trein is weerom een desiro M08 met stops in Roeselare, Izegem, Ingelmunster en Kortrijk.

Kortrijk --> Poperinge

Hier staan ondertussen al 3 piekuur treinen gereed om s'morgens het volk op deze lijn naar Kortrijk te brengen.

Een M96 bracht me uiteindelijk naar Poperinge met stops in Bissegem, Wevelgem, Menen, Wervik, Komen, Ieper, Poperinge.

Poperinge is een mooi, leuk station, waar de spoorlijn stopt. Hier nog een paar fotokes van Poperinge:

Uiteindelijk om een halve dag een paar keer het zeetje gezien, mooie stations gezien, een aantal verwaarloosde stations gezien, maar na deze dag toch 32 stations van mijn lijstje.

Reactie plaatsen

Reacties

Lore Dewulf
6 jaar geleden

Toch wel handig dat je een lief hebt wonen bij het verre Poperinge zodat je die rit niet nutteloos moest doen :p