Dag 22 (14/08): 40 nieuwe Waalse stations bezocht

Gepubliceerd op 1 september 2019 om 10:53

Een dag na mijn trip van 60 nieuwe haltes ben ik weer op stap om alweer 40 stations te bezoeken. Op twee dagen heb ik zo meer dan 100 stations bezocht die ik nog niet eerder heb kunnen bezoeken. Vanaf nu zal het lastiger worden om de kaart verder te vullen en veel stations op 1 dag aan te doen. We zullen beginnen aan deze dag: zoals gewoonlijk vertrek ik vanuit Zwijndrecht.

Zwijndrecht --> Leuven

Op 14 augustus ben ik weer vertrokken uit Zwijndrecht met de stoptrein richting Antwerpen, met haltes in Antwerpen-Zuid en Antwerpen-Berchem. Ik besluit hier over te stappen richting Leuven. Daar kan ik de aansluiting halen naar Landen met haltes in Vertrijk, Ezemaal en Neerwinden, maar een vertraging heeft roet in het eten gegooid.

De trein hiernaast stond in panne vlak voor het station van Mechelen-Nekkerspoel. Daardoor moesten we wachten en aanschuiven tot Mechelen, want alle treinen moesten op 1 spoor richting Brussel i.p.v. de gebruikelijke twee sporen richting Brussel.

Onze trein is nog gestopt in Mechelen, Brussels-Airport-Zaventem en Leuven. Door deze hinder hadden we een vertraging van 20 minuten opgelopen en daar ging mijn aansluiting.

Op de foto van de Thalys ziet men het rolling shutter effect. Door de snelheid van de trein en het scannen van de camera van het beeld i.p.v. een snapshot te nemen (ik heb geen professionele camera), lijken de ramen vervormd. 

De treindienst naar Leuven werd verzorgd door een break. In Leuven heb ik nu even tijd en neem ik de eerste trein naar Waremme (Borgworm), maar de trein rijdt rakelings langs de stations die ik nog moet doen op deze lijn, dus die zullen voor later zijn.

Leuven --> Luik

Zoals gezegd neem ik eerst de IC richting Luik via Waremme. De trein stopt nog in Tienen, Landen en Waremme. Het eerste nieuwe station van de dag is een feit. Dit was weer een break. In Waremme kan ik overstappen op de stoptrein richting Luik-Guillemins. Deze desiro bracht me dan naar Bleret, Remicourt, Momalle, Fexhe-Le-Haute-Clocher, Voroux, Bierset-Awans, Ans en Luik-Guillemins.  

Dan kom ik weer in Luik-Guilleminis. Mijn gevoel zegt dat dit een van de meest bezochte stations zal worden door mij. Na alle stations zal er ook een soort van heatmap komen waar men kan zien hoe vaak ik ergens ben geweest, maar hiervoor wacht ik tot ik rond ben met alle stations.

Luik --> Marloie

In Luik moet ik even wachten op de volgende trein, maar dit geeft me tijd om op het gemakje te eten voor ik de volgende trein haal. Deze trein is de stoptrein naar Marloie en is weer een desiro: alweer geen goede studeertrein.

Deze desiro stopte nog in Angleur, Tilff, Mery,, Hony, Esneux, Poulseur, Rivage, Comblain-La-Tour, Hamoir, Sy (kortste stationsnaam in België), Bomal, Barvaux, Melroux-Hotton, Marche-en-Famenne en Marloie.

Marloie --> Namen

Met een MS96 naar Ciney gespoord om daar de stoptrein te halen naar Namen. Zo bezoek ik nog de stations: Natoye, Assesse, Courrière, Sart-Bernard, Naninne, Dave-Saint-Martin, Jambes-Est en Namen. Dit weer door een desiro. Ik ben er ook achtergekomen dat het station Florée is gesloten sinds de werkzaamheden tussen Ciney en Assesse zijn afgelopen. Dit station is precies een stille dood gestorven en ik ben er achter gekomen dat ik de kaart op mijn gsm van het netwerk eens moet updaten, zodat ik geen station mis.

Namen --> Kortrijk

Vanuit Namen beslis ik om via Charleroi en Doornik en Kortrijk terug naar huis te keren. Het eerste stuk is de sneltrein naar Charleroi met stops in Tamines en Charleroi-Zuid. De trein waar ik op zat reed nog verder tot Bergen, maar die zat zo vol dat ik in Charleroi ben afgestapt en een trein later heb genomen die gelukkig een pak rustiger was. In Chaleroi heb ik dus de IC naar Bergen genomen met stops in La Louvière-Zuid en Bergen. Deze twee sneltreinen waren beide MS96.

In Bergen was het zo gepland om de piekuur te nemen naar Doornik die overal stopte, zo konden er ook een aantal piekuurhaltes van de lijst worden geschrapt. De treindienst was met een klassieker en stopte in Jemappes, Quaregnon, Saint-Ghislain, Ville-Pommeroeul, Harchies, Blaton, Peruwelz, Callanelle, Maubray, Antoign en Doornik.

In Doornik had ik een perfecte overstap naar de IC naar Kortrijk. Die was volgens de app alweer onhaalbaar, maar de IC zat achter de piekuur, dus je kon die nooit missen. Zelfs de treinbegeleider zei deze aansluiting niet. Waarschijnlijk omdat er geen 5 min overstap tussen zit, maar wel perfect haalbaar.

De MS96 stopte dan nog in Froyennes, Herseaux, Moeskroen en Kortrijk.

Vanuit Kortrijk ging ik terug huiswaarts met de sneltrein richting Antwerpen met stops in Waregem, Gent-Sint-Pieters, Gent-Dampoort, Lokeren en Sint-Niklaas, waar ik overstapte op de stoptrein terug richting Zwijndrecht met de gebruikelijke stops in Nieuwkerken-Waas, Beveren en Melsele.

Bedankt voor te lezen en kijken. Er volgt snel meer materiaal!

Reactie plaatsen

Reacties

Er zijn geen reacties geplaatst.