Het is weer krokusvakantie voor vele scholieren en ouders. Al enkele jaren heb ik geen krokusvakantie meer, maar dit houdt me niet tegen om zelf een dagje verlof te pakken en weer te genieten van de Go Unlimited. Vanaf nu is het afvinken geblazen en goed plannen van de reis zodat ik overal geraak waar ik nog moet komen.
Gent-Sint-Pieters --> Zeebrugge-Dorp
Vandaag rij ik eindelijk een keer richting Zeebrugge-Dorp en dit werd eens tijd. Tijdens de grote vakantie wordt dit station niet bediend en ook in de weekends is er geen trein: dan is het station Zeebrugge-Strand aan de beurt. Die twee stations liggen vlak bij elkaar (1,1 km te voet), maar zoals de naam al zegt, ligt het ene dichter bij het strand dan het andere. De eerste trein is een Desiro die me van Gent rechtstreeks naar Zeebrugge brengt met stops in Drongen, Landegem, Hansbeke, Bellem, Aalter, Maria-Aalter, Beernem, Oostkamp, Brugge, Brugge Sint-Pieters, Lissewege en Zeebrugge-Dorp. In Zeebrugge had ik 10 minuutjes om eens door het dorp te lopen. Het is een gezellig en rustig dorp met veel rijhuizen.
Onderweg heb ik de werkzaamheden langs het spoor nog eens kunnen volgen. Ze zijn goed bezig aan het derde en vierde spoor tussen Gent en Brugge. Zo te zien zal het wel nog even duren. Op sommige plekken liggen baan of oprit waar het spoor zal komen. Ik ben benieuwd hoe ze dit gaan oplossen.
Lissewege heeft een zeer mooi stationsgebouw: niet vervallen en goed verzorgd.
Zeebrugge --> Brussel
Na een korte stop in Zeebrugge, spring ik terug op de trein. De treinconducteur herkent me en vraagt waarom ik terug op de trein zit. Dit is de start van een kort gesprekje over deze site en hoe handig een Go Unlimited is. De trein is zoals verwacht weer een Desiro (namelijk dezelfde) en stopt in dezelfde stations maar in omgekeerde volgorde. Na Lissewege en Brugge-Sint-Pieters besluit ik af te stappen in Brugge om daar op de IC naar Brussel te stappen.
In Brugge stond de IC naar Brussels Airport Zaventem al klaar voor vertrek. Deze Break stopte nog in Aalter, Gent-Sint-Pieters en Brussel-Zuid. Doordat deze bestond uit 3 rijtuigen was het vrij druk op de trein. Tussen Aalter en Gent moesten een aantal mensen rechtstaan, dit op een uur waar je weinig drukte verwacht.
Brussel --> Charleroi-Sud
Te Brussel heb ik de eerste trein genomen richting Nijvel. Een dubbeldekker M6 rijtuig bracht ons via een stop in Eigenbrakel in Nijvel. In Nijvel besluit ik af te stappen en te wachten op de IC naar Charleroi die wel overal stopt. Ik heb pech en moet 40min wachten, maar dit is perfect om even een wandeling te doen in de stationsbuurt.
Nijvel heeft een mooi stationsgebouw. Aan de borden op het perron kan je zien dat het station vroeger een andere naam had, namelijk Nivelles-Est. Dit is volgens Wikipedia hernoemd nadat Nivelles-Nord is gesloten.
Na een lange tijd wachten kwam eindelijk de IC naar Charleroi die overal stopte. IC vind ik hier niet goed gekozen, mede dankzij het groot aantal stations waar deze stopt. Dit is een van de treinen waar men IR weer zou moeten invoeren. Deze Desiro stopte nog in Obaix-Buzet, Luttre, Roux, Marchiennes-au-Pont en Charleroi-Sud. Opmerkelijke lezers hebben door dat Courcelles-Motte er niet tussen staat, dit omdat de trein hier gewoon is voorbijgereden! Bewuste reiziger dat ik ben, heb ik dit direct doorgegeven aan de NMBS via Messenger. Na bevestiging te vragen van het treinnummer (ze wouden me eerst niet geloven) hebben ze zich verontschuldigd. De treinbegeleider reageerde echter kort en raadde de reizigers aan om te blijven zitten tot Charleroi. In Charleroi heb ik enkele boze reizigers gezien, ook ik was een beetje boos dat ik dit station niet heb kunnen afvinken. Hierdoor moet ik alsnog een manier vinden om er nog eens te geraken.
In Charleroi heb ik opnieuw even moeten wachten op de volgende trein. Het is de ideale gelegenheid om even naar de premetro te kijken die aan het station voorbij rijdt. Voor het station staan er een paar mooie banken met uitzicht op het prachtige stationsgebouw.
Heen en terug naar Couvin
Eindelijk was ik zover om naar Couvin te rijden. Dit prachtig diesellijntje door Henegouwen is eentje om in te kaderen. Met stops in Ham-sur-Heure, Berzée, Walcourt, Yves-Gomezée, Philippeville, Mariembourg en Couvin kan ik opnieuw een aantal nieuwe stations van mijn lijstje schrappen. Deze trein is niet overal gestopt omdat het nog geen spitsuur was. Voor de terugreis aan te vatten, had ik weer 40 minuten om het stadje te verkennen.
Couvin is een zeer gezellig stadje om in rond te lopen. Ik vind het niet erg om hier wat te wachten op de volgende trein.
De terugweg is met dezelfde dieseltrein, maar nu wel met stops in elk station, namelijk Mariembourg, Philippeville, Yves-Gomezée, Walcourt, Pry, Berzée, Cour-sur-Heure, Ham-sur-Heure, Beignée, Jamioulx en Charleroi.
Terug huiswaarts
Eenmaal in Charleroi was het plan om direct huiswaarts te keren. Ik had net mijn aansluiting naar Antwerpen-Centraal gemist en was aangewezen op de volgende trein binnen een half uur. Toen viel mijn oog op iets interessants: een piekuurtrein. P8793 vertrok 10 minuten later in Charleroi en stopte overal tussen Charleroi en Luttre, met andere woorden ook in Courcelles-Motte waar de treinbestuurder enkele uren geleden rats voorbij was gereden. Deze piekuur was nog een rode, niet gerenoveerde varkensneus met stops in Marchiennes-au-Pont, Roux, Courcelles-Motte en Luttre.
Vanuit Luttre was het kort wachten op de IC naar Antwerpen. Deze M6 bracht me via Nijvel, Eigenbrakel, Brussel-Zuid, Brussel-Centraal, Brussel-Noord, Mechelen, Antwerpen-Berchem naar Antwerpen-Centraal. In Antwerpen-Centraal nam ik de laatste trein van de dag: een Desiro naar Zwijndrecht met stops in Antwerpen-Berchem en Antwerpen-Zuid.
Er staan nog 15 haltes op de planning en dan ben ik rond. Ik hoop deze te kunnen afwerken tijdens de paasvakantie. Blijf volgen want er komen binnenkort meer verslagen aan, vooral van mijn buitenlandse treinreizen. Tot snel!
Reactie plaatsen
Reacties