Dag 29 (17/07): Laatste dag!

Gepubliceerd op 21 juli 2020 om 16:53

Welkom bij de laatste blog in het project waarin ik alle stations van België bezoek. Dit is echter niet het einde van de site! Er zullen nog verscheidene blogs komen over reizen met de trein, zowel in België als erbuiten.

First things first. Hier is dan uiteindelijk de laatste dag van alle stations van België. Deze dag werd samen afgelegd met een van mijn treinvrienden van de modeltreinclub en dit werd een fantastische dag op het Belgisch spoornet.

Beervelde --> Gent

Ik blijf trouw aan mijn 'thuis'-station, namelijk Beervelde. Beervelde krijgt de eer om deze dag af te trappen. Hij kreeg eerder al de eer van het allereerste station te zijn dat ik heb bezocht. Dit kleine station, tussen de velden van Beervelde, heeft een mooi stationsgebouw dat er jammer genoeg er vervallen bij staat. Het positieve is dat de groendienst is langsgeweest om het onkruid te verwijderen van de perrons, wat al een grote vooruitgang is voor het comfort van de reizigers.

Van zodra de fiets op slot ging, ging het mondmasker op en kon ik wachten op de eerste trein van de dag die me naar Gent-Sint-Pieters zou brengen. Deze trein, bestaande uit één MS08 Desiro-stel, stopte nog in Gent-Dampoort en Gentbrugge.

Gent --> Brussel

Te Gent-Sint-Pieters had ik even tijd voordat David aankwam om samen verder te reizen. Dit gaf me even tijd om buiten het station te gaan en het stationsgebouw op mijn camera te zetten. Ik passeer hier vaak, in het grootste station van Vlaanderen. De meeste reizigers letten niet op hoe mooi de inkomhal is. In de hal staan er verschillende bestemmingen die vanuit Gent bereikbaar zijn, afgebeeld op de muren hoog boven de hoofden van de pendelaars. Als jullie ooit eens een ruimere overstap in Gent hebben, is dit zeker de moeite waard om eens te kijken of u de steden herkent.

Eenmaal David was toegekomen, reden we met de eerste trein naar Brussel-Zuid via het snelspoor 50A. Deze rit werd voorzien door een M6 rijtuig.

Brussel --> Landen

De volgende trein op het lijstje was een van de belangrijkste om te halen. De trein naar Landen die overal stopt na Leuven om zo 3 nieuwe stations te bezoeken. Als onze vorige trein vertraging zou gehad hebben, hadden we nog moeten overgestappen in Leuven. Deze AM96, Deense neus, reed namelijk eerst naar Brussels Airport-Zaventem voor we koers zette naar Leuven, Vertrijk, Tienen, Ezemaal, Neerwinden en Landen.

Deze trein was opmerkelijk rustig, en na Leuven zaten we volledig alleen in de wagon, wat het ook iets gemakkelijker maakte om wat foto's te verzamelen.

Landen --> Luik-Guillemins

In Landen hadden we even tijd om de stationsomgeving te verkennen. Naast het station ligt een hele mooie voetgangstunnel onder de sporen om aan de achterkant van het station te geraken.

De volgende trein die ons naar Luik gaat brengen met stops in Waremme en Ans is een break (of MS80). Deze trein bracht ons op tijd in Luik-Guillemins. Persoonlijk vind ik dit een van de mooiste stations van België.

Luik-Guillemins --> Namen

Door een persoonsongeval tussen Luik en Namen was het treinverkeer hier al heel de dag verstoord. Vlak voor we in Luik toekwamen vanuit Landen, zagen we op de app dat het probleem was opgelost en dat onze trein zonder vertraging zou vertrekken. Deze Deense neus stopte nog in Sclessin, Pont-de-Seraing, Jemeppe-sur-Meuse, Flémalle-Grande, Lemal, Flémalle-Haute, Huy, Andenne en Namen.

Deze trip is een mooie lijn om af te leggen met de trein aangezien deze heel te tijd de Maas volgt. De trein zelf was wat drukker, dit was waarschijnlijk ook omdat dit een van de eerste treinen was die rechtstreeks naar Namen reed.

Namen --> Ottignies

Voor de volgende trip moesten we wachten op de stoptrein naar Ottignies om de resterende haltes te kunnen voltooien, maar de overstap kwam totaal niet uit. Dit wisten we op voorhand, zo konden we eten en een wandeling maken doorheen het stad. De trein, opnieuw bestaande uit een MS08 Desiro bracht ons daarna naar: Rhisnes, Saint-Denis-Bovesse, Beuzet, Lonzée, Gembloux, Ernage, Chastre, Blanmont, Mont-Saint-Guibert en Ottignies.

Ottignies --> Louvain-la-Neuve

Dan op weg naar het laatste station op de lijst, Louvain-la-Neuve. Zowel heen als terug werd de rit voorzien door een MS08 Desiro. In Louvain-la-Neuve hebben we onze tijd genomen om kort door het stad te wandelen. In het centrum was het gezellig druk. Dit station is ook wel een speciaal station om te eindigen in een speciale stad. Deze stad is gebouwd in een vallei waar men een betonnen plaat heeft gegoten. Al het verkeer komt langs onder, terwijl de top bijna volledig verkeersvrij is. Dit is dan ook het geval voor de trein. Gaat men met de trap naar boven, dan komt men direct in het centrum van Louvain-la-Neuve. Deze stad is zeker de moeite waard om even te passeren!

Nog een klein weetje: Vroeger heette dit station Louvain-le-Neuve Université, maar ze hebben Université laten vallen omdat de stad meer te bieden heeft dan de universiteit alleen.

Louvain-la-Neuve --> Beervelde

We kwamen met 2 minuten vertraging toe in Brussel, maar hadden nog tijd genoeg om naar het perron te lopen voor de IC naar Gent/Oostende. Toen ik het perron op liep kwam de trein al toe. Deze trein, bestaande uit een I11 rijtuig bracht me snel naar Gent-Sint-Pieters via Brussel-Centraal en Brussel-Zuid. Te Gent-Sint-Pieters stond de stoptrein al klaar richting Lokeren om zo mijn avontuur te beëindigen in het station waar het allemaal gestart is: Beervelde.

Zoals al aangeven was de terugweg weer een Desiro tot in Ottignies. Te Ottignies hadden we geluk en konden we nog eens in een I10 rijtuig meerijden op de IC naar Brussel-Noord met nog stops te Brussel-Luxemburg en Brussel-Schuman.

Woord van dank

Nu dit avontuur voorbij is, wil ik enkele mensen bedanken. Eerst en vooral bedank ik Jasper om steeds mijn blogs na te lezen op schrijffouten. Verder bedank ik mijn vriendin om de andere kant van België te wonen, op een doodlopend lijntje, en natuurlijk ook om mij te steunen. En natuurlijk bedank ik al mijn lezers en volgers om dit avontuur te volgen en te blijven volgen.

Als laatste wil ik nog even vermelden dat dit niet het einde is van deze site: er zullen op regelmatige basis nieuwe reizen gepost worden, zowel in het binnenland als in het buitenland!

Ben

Reactie plaatsen

Reacties

Er zijn geen reacties geplaatst.