Vrijdag 2 november was ik weer op stap om over de helft te gaan van het aantal stations in België. Als ik alles goed heb bijgehouden, is Lommel het station dat de eer zal krijgen van het middelste station te zijn in de rij bezochte stations. Hier is een kort verslag van mijn trip doorheen de laatste stations van Antwerpen en Limburg.
Antwerpen-Centraal --> Mol
Deze keer begon mijn reis op Linkeroever. U ziet de ingang van de voetgangerstunnel (Sint-Annatunnel) op de foto. Ik heb deze tunnel echter niet gebruikt, maar wel de Brabotunnel. Dit is de tunnel waar de tram doorrijdt.
Het station van Mol is mooi aangelegd en verzorgd. Ik heb er 30 min om de volgende trein naar Hamont te nemen, m.a.w. tijd genoeg om het centrum van Mol te ontdekken. Het leuke aan deze stad is dat alles mooi staat aangegeven met pijlen zodat ik mijn weg niet kan verliezen en direct de juiste kant op loop. Hieronder een foto van de ingang van het station van Mol en de kerk.
Als men uitstapt te Diamant, komt men beneden in het station terecht waar men een mooi uitzicht heeft op het station. Hier beslis ik om naar Mol te sporen met de stoptrein, met stops in Antwerpen-Berchem, Mortsel, Boechout, Lier, Kessel, Nijlen, Bouwel, Wolfstee, Herentals, Olen, Geel en Mol.
De trein van dienst was een Desiro, deze trein brengt me langs een mooie lijn met verscheidene kleine stations.
Toen ik terug in het station van Mol stond, stond de MW41 dieseltrein al klaar te wachten op de trein van Antwerpen. Ik heb nog even geduld moeten uitoefenen voordat mijn trein kwam aanrijden vanuit Antwerpen.
Mol --> Hamont --> Mol
In de trein naar Hamont was druk doordat er een jeugdbeweging op zat. Deze trein stopt niet zo vaak na Mol: enkel in Lommel, Overpelt, Neerpelt en Hamont.
In Hamont had ik dan 40 min om de stad te verkennen voor terug te keren naar Mol om de verbinding naar Hasselt te halen.
In Hamont staan er verschillende borden en affiches die de rijke geschiedenis van dit station illustreren. Dit was vroeger, voor de Eerste Wereldoorlog een zeer belangrijk grensstation op de ijzeren Rijn. Omwille van de neutraliteit van Nederland werd deze verbinding niet gebruikt tijdens WOI. De Duitsers hebben dan een nieuwe verbinding gemaakt die tot op vandaag meer wordt gebruikt dan de verbinding langs Hamont.
Ik trok ook nog even de stad in en ving nog een glimp op van de mooie kerk, maar ik had te weinig tijd om lang rond te wandelen... De infopanelen in het station waren té interessant!
De lijn naar Hamont is een lijn waar je ziet dat er vroeger veel industrie was, waarschijnlijk door de aanwezigheid van de IJzeren Rijn. Op sommige plekken zie je nog steeds dat de lijn vroeger 2 sporen had.
Terug in Mol moest ik weer wachten op de trein vanuit Antwerpen maar deze keer om het deel naar Hasselt te nemen i.p.v. naar Hamont.
Mol --> Hasselt
Het was weer een MW41 die de rit voorzag, wat niet te verwonderen is voor een lijn zonder bovenleiding. Deze trein stopte in Balen, Leopoldsburg, Beverlo, Beringen, Heusden , Zolder, Zonhoven en Hasselt. Het was alweer een mooie lijn door de groene natuur van Limburg, grotendeels enkelsporig. Op deze trein heb ik kunnen verder studeren terwijl het landschap passeert. Daarom neem ik zo graag de trein: je ziet zoveel en je bent op je gemak.
Hasselt --> Genk --> Hasselt
In Hasselt moest ik dan 40 min wachten op de trein naar Genk zodanig dat ik niet meer in deze regio moet zijn en ik alle stations bezocht heb. Kiewit, Bokrijk en Genk zijn de laatste Limburgse stations die nog op mijn lijstje stonden.
Een dubbeldekker M6 rijtuig met HLE 19 nam de rit voor zijn rekening. Deze bestond maar uit 5 rijtuigen en 1 duwer, terwijl ik gewoon ben dat deze dubbel zo lang is. Mijn mysterie werd dan opgelost in Genk. Daar stond namelijk het andere deel te wachten op het onze en reden we vanaf Genk met een trein die dubbel zo lang was. De rit was kort en door de korte draaitijd heb ik ook geen tijd gevonden om Genk te bezoeken.
Hasselt --> Zwijndrecht
Terug in Hasselt nam ik de eerste trein richting Antwerpen-Centraal. Deze trein, een break, stopte in Diest, Aarschot, Leuven, Brussels Airport-Zaventem, Mechelen en Antwerpen-Berchem. Allemaal stations die ik al bezocht heb, maar nog een mooie snelle rit naar huis. Vanaf Leuven was de trein wel vol, maar iedereen had nog een zitplaats.
Te Antwerpen-Berchem was het dan nog even wachten op de stoptrein die me uiteindelijk naar Zwijndrecht terugbracht. Door het vallen van de avond is mijn foto jammer genoeg mislukt, maar de trein was een MS86 of beter gekend als een duikbril.
Reactie plaatsen
Reacties