Met de trein naar de Italiaanse Alpen

Gepubliceerd op 18 april 2023 om 11:04

Eindelijk nog eens een tripje dat ik online kan zetten. Deze keer gaan we met een groep collega's gaan skiën in Italië en om daar te geraken maken we gebruik van de trein. Ons reisplan ziet er als volgt uit: 

Heenweg (maandag):

  1. IC 726: Wargem - Gent-Sint-Pieters: 05u08 - 05u24
  2. IC 1504: Gent-Sint-Pieters - Brussel-Zuid: 05u39 - 06u07
  3. ICE 11: Brussel-Zuid - Frankfurt (Main) Hbf: 06u23 - 09u31
  4. ICE 529: Frankfurt (Main) Hbf - München Hbf: 09u53 - 13u06
  5. EC 87: München Hbf - Fortezza/Franzensfeste: 13u34 - 16u44
  6. R EG 1877: Fortezza/Franzenfeste - Brunico/Bruneck: 16u50 - 17u28
  7. Bus 420.1: Bruneck Bahnhof - Reischach Kirche: 17u48 - 17u55

Heenweg

Deel 1: Verzamelen in Gent en door naar Brussel

Boven: station Waregem in de vroege ochtend

We besluiten te verzamelen in Gent. Ik moet daarvoor eerst de trein nemen in Waregem. Op deze vroege trein (05u08) zit er al iemand van ons gezelschap. De trein rijdt gelukkig op tijd want de overstap in Gent en in Brussel is vrij kort.

Op het perron 11 verzamelen we met de rest van de collega's. De meeste zijn met de auto naar Gent gekomen en eentje komt zelfs direct van het werk, waar ze nog net de nacht heeft gedaan op het seinhuis. Daar nemen we de trein tot in Brussel-Zuid waar we de ICE nemen richting Duitsland.

Beide treinen werden gereden door AM96. Niet zo handig om met een valies en een snowboard mee op te stappen. Voor de rest zijn dit zeer comfortabele treinen om mee te reizen.

Boven: station Gent-Sint-Pieters in de vroege ochtend. 

Deel 2: Met hoge snelheid over de grens en doorheen Duitsland

De trein van Frankfurt naar München reed volledig op tijd. Zo hebben we weer een dikke 20 min om van perron te wisselen voor de volgende grensoverschrijdende verbinding. De ICE was zeer goed gevuld, en in geen tijd is het perron veranderd in een mensenzee.  Hieraan kan je duidelijk zien dat deze treinen populair zijn in Duitsland.

Tot hier toe hebben we ICE's gehad die ons snel door Duitsland brachten. Nu stappen we over op een EC (EuroCity) trein richting Italië. Deze trein kan ook 200 km/u rijden maar hij kan dit maar op enkele stukken halen.

In Brussel-Zuid is onze overstap zeer kort. Persoonlijk geef ik mezelf liever wat meer tijd in Brussel. Moesten we deze aansluiting missen zijn we direct 2u later op onze eindbestemming. Eerst voert de ICE ons naar Frankfurt, daar hebben we 25 min overstap naar een andere ICE die ons naar München brengt.

Tijdens de rit komen ze rond met koffie, dit is zeer welkom na het vroege uur deze morgen. Andere dranken en versnaperingen kunnen we gaan halen in de bar.

Onderweg naar Frankfurt krijgt de trein bijna 20 min vertraging in Luik, maar tegen dat we aankomen heeft de ICE al zijn vertraging er weer uit gereden. Gelukkig want anders was de volgende aansluiting misschien gemist.

Boven: Onze ICE11 in Frankfurt

Onder: Onze ICE 529 in München

Deel 3: Door Oostenrijk en over de Brennerpas naar Italië

Boven: Onze EC 87 trein richting Bologna met stops in oa. Innsbroek en Brenner

We vertrekken opnieuw volledig op tijd met deze EC trein richting Bologna. Deze trein brengt ons over de grens Oostenrijk binnen, waarna deze stopt in oa. Innsbroek. Dan gaan we richting de Italiaanse grens bovenop de Brennerpas en de halte erna stappen we af in Franzensfeste (in het Italiaans: Fortezza). Dit deel van Italië (Zuid Tirol) is tweetalig, dus met ons gebrekkig Duits kunnen we hier ons plan wel trekken.

Boven: Het seinhuis van München Hbf

Dit deel van het traject is een van de mooiste stukjes spoor die ik al bereden heb. Zeker het stuk tussen Innsbroek en Brenner. Op dit stuk heb je mooie uitzichten op de bergen en op de Brennerautobahn die zich als een slang doorheen het landschap kronkelt.

In Franzensfeste moeten we nog een stoptreintje nemen tot in Bruneck. Een korte bus  brengt ons tot in het dorpje waar we de komende week gaan verblijven, vlakbij het dalstation van het skigebied van Kronplatz.

Naarmate we dichter bij de Oostenrijkse grens komen hoe meer de bergen in de verte tevoorschijn komen. Het weer aan deze kant van de Alpen is nog niet zo goed, gelukkig dat we naar de andere kant moeten waar het zonnetje wel kan doorbreken door het wolkendek.

Boven: De Europabrücke, onderdeel van de Brennerautobahn A13

Boven: Laatste trein van de dag in het station van Bruneck

Boven: Station van Brenner recht op de grens met Italië en Oostenrijk

Wat sfeerfoto's van ter plaatse

Terugweg

Terugweg (zaterdag + zondag): Met overnachting in Frankfurt.

  1. Bus 420.1 Reischach Kirche - Bruneck Bahnhof
  2. R EG 1864: Brunico/Bruneck - Fortezza/Franzensfeste: 14u01 - 14u40
  3. EC 84: Fortezza/Franzensfeste - München Hbf: 15u15 - 18u27
  4. ICE 524: München Hbf - Frankfurt (Main) Hbf: 18u51 - 22u04
  5. ICE 16: Franfurt (Mail) Hbf - Brussel-Zuid: 10u26 - 13u35
  6. IC 1535: Brussel-Zuid - Gent-Sint-Pieters: 13u52 - 14u20
  7. IC 713: Gent-Sint-Pieters - Kortrijk: 14u38 - 15u04

Deel 1: Tot in Frankfurt

De terugweg startte weer met de bus tot in het centrum van Bruneck waar we nogmaals genoten van het lekkere eten van deze streek. We zouden op tijd de trein nemen richting Franzensfeste om daar een ruime overstap te hebben op onze trein richting München. Het weer is elke dag verbeterd doorheen de week, dus heeft niemand echt goesting om terug de trein op te springen om deze mooie streek te verlaten.

De eerste tussenstop is Franzensfeste. Onze trein richting Innsbroek en München heeft hier al een vertraging van 20min, maar we gaan uiteindelijk wel op tijd toekomen in München dankzij de lange stops in Brenner en Innsbroek.

Station Bruneck

Station Franzensfeste / Fortezza

Boven: Brennerautobahn

Boven: Station Innsbroek Hbf

Zoals op de heenweg is het stukje over de Brennerpas het mooiste. De Brennerautobahn kronkelt door het landschap en voor we in het weten zijn we al in Innsbroek. Dan rijdt de trein verder door de Innvalei tot in München waar we terug netjes op tijd aankomen. De zon is ondertussen al onder gegaan, maar we moeten vandaag nog 1 trein halen voor we onze terugrit even halteren. De laatste ICE bracht ons tot in Frankfurt waar we op een paar honderd meter van het station een hotel hebben geboekt voor de nacht door te brengen.

De reis wordt morgen verder gezet na een stevig ontbijt. De keuze om de reis te breken in Frankfurt is omdat dit ons vertrekuur in Bruneck verlaat heeft. Zo hebben we toch een mooie voormiddag gehad in het stadje en konden we op het gemak vertrekken. Boek op tijd je trein want alle andere vroegere treinen over de Brennerpas waren allemaal al volgeboekt.

Boven: Onze EC trein in München Hbf

Boven: Onze ICE in Frankfurt Hbf

Deel 2: van Frankfurt tot in België

Op zondagochtend nemen we dan de trein naar Brussel. Deze ICE rijdt mooi op tijd. Op de trein nemen we nog de gelegenheid om iets typisch Duits te eten: curryworst met frietjes met een biertje.

Boven: de ICE trein naar Brussel in Frankfurt en op de trein een lekker middagmaal. Volg de verhalen van Little Ben op Instagram.

Eenmaal in Brussel nemen we afscheid van de eerste collega, in Gent laten we nog iemand op de trein zitten met bestemming Brugge/Oostende. Hier splitst onze groep weer in 2, de automobilisten slaan hier af en we sluiten met 2 onze reis af met de treintrip van Gent naar Kortrijk. Daar komt mijn vriendin me ophalen en komt er weer een einde aan een prachtige reis.

Boven: Eindbestemming station Kortrijk

Conclusie

Eerst en vooral heb ik een prachtige vakantie gehad met zeer toffe collega's. Heel tof hotel, leuk gezelschap en goed weer maakten de skireis perfect. De treinreis was ook zeer geslaagd, echt zeer goede reclame voor de spoorwegen. Niet elke trein heeft overal op tijd gereden, maar wij zijn overal op tijd aangekomen en hebben elke overstap zeer vlot gehaald. De zitplaatsen waren telkens vlot gereserveerd en zaten al bij al dicht bij elkaar voor vrij laat te boeken. De tijd die we er over gedaan hebben is ongeveer gelijk aan die van de auto, maar wij zaten allemaal bij elkaar en hebben al veel plezier gemaakt op de trein zelf. Dit smaakt naar meer en ik ga in de toekomst vaker zo ver met de trein reizen. Dit was voor mij zelf de verste reis die ik al met gemaakt met de trein.