GR 573: Langs de Vesder tussen Angleur en Pepinster

Gepubliceerd op 17 september 2021 om 14:32

Op 12 juli 2021 wordt België getroffen door zeer veel regen met overstromingen tot gevolg. Veel gebieden worden getroffen, onder andere de regio waar juist dit verslag plaatsvindt. Mijn reis richting de Vesder vond plaats tussen 5 en 7 juli 2021, dus dit verslag schetst dan ook de toestand van voor de ramp die de regen heeft veroorzaakt.

Voorbereiding

Sinds kort heb ik mijn wandelschoenen weer bovengehaald en ben ik begonnen met lange afstanden te wandelen (zie ook het verslag van mijn wandeling in Testelt). Nu was ik op zoek naar een wandeling in lijn waar we konden vertrekken in station A en eindigen in station B over een totaal van 2 dagen. Daarvoor zijn GR-routes optimaal. Dit zijn aangeduide paden over lange afstand. Na heel wat zoeken heb ik uiteindelijk de juiste kandidaat gevonden: de GR573. De volledige route loopt van Luik naar Eupen via de Vesder om dan via de Hoge Venen naar Pepinster en terug naar Spa te lopen. Een mooie voorstelling voor de geïnteresseerden kan je vinden op volgende site: GR573

Heenweg: Gent - Angleur

Ik heb het geluk dat ik niet alleen moet wandelen, mijn vriendin komt ook mee en we spreken af in Gent-Sint-Pieters waar we een rechtstreekse trein kunnen nemen tot in Angleur waar onze eerste etappe van start gaat. Het weer is jammer genoeg bewolkt en er werd nog regen voorspeld voor later op de dag. Met al ons gerief in een grote trekkingsrugzak gaan we met een M6 richting het station van Angleur. Aangezien we nog zo'n afstand moeten overbruggen op de eerste dag, staat er op de eerste dag nog niet zo'n lange afstand op de planning. We wandelen vandaag tot in Chaudfontaine waar we een hotel hebben geboekt om 2 nachten te overnachten.

Station Angleur

Etappe 1: Angleur - Chaudfontaine (11.6 km)

Aan de ingang van het station vinden we al snel de GR-pijltjes die ons op de goede weg helpen. Het eerste stuk van de wandeling gaat door stedelijke omgeving, langs de oevers van de Ourthe vlak voor hij in de Maas uitmondt. Verderop komen we bij het station van Chênée, waar we de Ourthe oversteken en ons een weg naar boven banen. Het weer is vrij slecht en we worden nat door het gemiezer. Boven op de eerste top krijgen we een mooi uitzicht over de vallei die we net zijn uitgeklommen. Daarna dalen we terug af in de Vesdervallei waar we spoorlijn 37 kruisen en aan de andere kant weer stijgen. Naarmate we verder wandelen wordt het weer steeds beter en beter, tot we in Chaudfontaine worden getrakteerd op het zonnetje. Na het station van Chaudfontaine eens uitgebreid te hebben bewonderd, gaan we nogmaals de berg op om dan het pad te verlaten aan Pont du Diable en de afdaling in te zetten naar ons hotel, waar we eindelijk onze zware rugzak kunnen afdoen.

Later die avond maken we nog een rondje in Chaudfontaine en eten we nog een lekkere pasta in het hotel. Moe maar voldaan gaan we ons eerste nachtje in.

Station Chaudfontaine

Pont du Diable

Etappe 2: Chaudfontaine - Pepinster (24.4 km)

Het weer is de tweede dag alvast  beter dan de eerste dag. We namen een stevig maar sober ontbijt

Het is nog wel bewolkt, maar we zullen het heel de dag droog houden. We starten opnieuw op de plek waar onze vorige dag is beëindigd, aan Pont du Diable. Van hieruit volgen we terug de GR-pijltjes, tot in Trooz. Hier besluiten we namelijk even af te wijken van het pad en op zoek te gaan naar een winkel waar we ons middageten kunnen kopen. Deze omweg duurt eigenlijk iets te lang, toch keren we achteraf terug naar het punt waar we de GR hebben verlaten om daar de tocht verder te zetten. We passeren het station van Trooz waar we besluiten onze lunch op te eten. Hier steken we het spoor weer over om terug aan een klim te beginnen. Boven in Fraipont worden we weer getrakteerd op een mooi uitzicht op de Vesdervallei.

Station Trooz

Station Nessonvaux

Na een klim komt terug een afdaling. Deze keer tot in Nessonvaux. De beentjes beginnen al wat moe te worden, maar we besluiten om de stoptrein te laten rijden en te voet onze weg verder te zetten richting Pepinster. Vanaf hier is het nog wat op en neer, maar geen lange klimstukken meer en na 7 uur 45 min wandelen komen we uiteindelijk bij ons eindpunt: Het station van Pepinster.

Na een lekkere pizza besluiten we terug te keren met de trein naar Chaudfontaine richting ons hotel. Moe maar voldaan hebben we de GR 573 tussen Angleur en Pepinster afgewerkt. Op de terugweg zoveel mogelijk proberen zien waar we allemaal hebben gewandeld en de herinneringen van deze lange dag zo terug te kunnen halen. Deze spoorlijn is volgens mij ook een van de mooiste van België, kronkelend langs de Vesder door talloze tunnels en over vele bruggen.

Boven: Mooie overkapping op het perron in Pepinster tussen de perrons 1 en 3

Onder: Perrons in Pepinster hebben een vrij rare volgorde. Het dichste bij het stationgebouw op de L37 is perron 1. Het perron op het nevenliggende spoor op L37 is perron 2. Later is de L44 aangelegd richting Spa met zijn eigen 2 perrons. Deze hebben dan nummer 3 (het dichtste bij het stationsgebouw) en 4 gekregen. Hierdoor ligt perron 3 tussen perron 1 en 4.

Het lage perron 4 te Pepinster

Perron te Chaudfontaine

Dag 3: Bezoekje aan Spa

Om de laatste dag nog wat te vullen zijn we nog met de trein tot in Spa gereden waar we een bezoekje hebben gebracht aan de stad. Het is een leuke stad om door te wandelen. We zijn aangekomen in Spa-Géronstère, de huidige eindhalte van spoorlijn 44. Deze spoorlijn, waar M6 rijtuigen niet zijn toegestaan, behoort toch tot mijn favoriete spoorlijnen. Langzaam klimmend in een klassiek moterstel tot in Spa.

Daarbij zijn we ook geklommen tot aan de Thermen van Spa waar men een mooi overzicht heeft over de stad. Na het middageten zijn we dan teruggekeerd naar Vlaanderen waarbij we eerst de stoptrein hebben genomen in Spa tot in Pepinster waar we een mooie aansluiting hebben op de directe trein naar Brussel, Gent en Kortrijk.

 

Foto hiernaast: de huidige eindhalte van L44, Spa-Géronstère. Vroeger liep de lijn door tot in Stavelot. Nu kan je iets buiten Spa een fietspad volgen op die oude spoorwegbedding.

Besluit

Deze tocht was gemakkelijk te doen met het openbaar vervoer. Daar bovenop kregen we een mooie, afwisselende wandeling waarbij je van het stedelijke de natuur in trekt en overal nog overblijfselen ziet van de industrie die hier ooit geweest is. Nooit is een meter vlak en het schitterende wandelweer (niet te warm, niet te koud en net droog genoeg), maakten van deze driedaagse een prachtige reis in eigen land. Het is zeker een aanrader voor wandelaars die een lange tocht willen maken en toch de zekerheid willen hebben om in elk treinstation dat je tegenkomt kunt beslissen of je het volgende stukje af te snijden met de trein.

Een week later hoorden wij op het nieuws dat er zware overstromingen waren in Chaudfontaine, Pepinster en Spa. Het deed heel raar om plots te beseffen dat exact dat gebied waar wij gewandeld hebben zo hard getroffen werd door het weer. Iedere keer dat ik de beelden zag, kreeg ik een krop in de keel. De chance die wij hadden met het weer, hadden vele bewoners daar niet. Al die mensen die hun huis kwijt waren, al die miserie. Daarna kwam gelukkig de goedheid van de mens terug boven en werden vele steunacties op poten gezet. Ik hoop hier snel nog eens terug te keren, liefst in hetzelfde hotelletje om zo mijn bijdrage te kunnen doen aan de lokale horeca. Het is zo'n prachtig gebied in België.

Door deze overstromingen kan het zijn dat de mooie wandelpaden die we hebben begaan, nu niet meer bewandelbaar zijn. Informeer je dus goed voor je zelf deze tocht wilt doen.