Onlangs ben ik benaderd geweest door Kevin van de NMBS. Kevin moest voor een project een podcast maken en hij koos ervoor om dit in teken te zetten voor de spoorweg en spoorwegverhalen te brengen. Ik ben zeer blij dat ik deel uit mag maken van zijn project en deze dag stond in de agenda gepland om samen een trip te maken doorheen België terwijl hij de podcast op nam. De podcasts van hem kan je vinden op https://cheminots.podbean.com/. De podcast over deze trip zal rond 1 augustus online komen.
Deze dag bracht ons langs Mechelen en Hasselt waar in beide grote werken bezig zijn om het station te verbeteren en de perrons te verhogen en moderniseren. Daarnaast ook langs, volgens mij, de twee mooiste stations van België: Antwerpen-Centraal en Luik-Guillemins. Deze twee stations zijn zo verschillend, maar toch beide zeer indrukwekkend. Ik kan geen favoriet kiezen tussen deze twee. En uiteindelijk het grote orgelpunt van deze trip: L125A, 1 van mijn favoriete lijnen in België. De terugweg ging dan ook nog eens langs het snelste stukje spoor in België waar een gewone IC tot 200 km/u kan behalen. Zie hier de uitgebreide samenvatting van deze zonnige trip langs deze hoogtepunten langs het spoor.
Zwijndrecht --> Mechelen
Mijn dag start deze keer terug in Zwijndrecht en het begon al goed. Wegens werken die waren uitgelopen op de lijn tussen Sint-Niklaas en Antwerpen reed er voorlopig nog geen trein. Het probleem was nog maar net opgelost toen ik toe kwam in het station. Hier heb ik even getwijfeld of ik ging wachten op de eerste trein of ik de tram ging nemen tot in Antwerpen-Centraal. Uiteindelijk heeft de trein de voorkeur genomen en heb ik de S34 2678 kunnen nemen naar Antwerpen-Berchem met nog een stop in Antwerpen-Zuid. Deze trein bestond uit 2 desiro's (gelukkig, want dit was de eerste trein van de dag tussen Sint-Niklaas en Antwerpen en zat propvol) en reed met ongeveer 20 minuten vertraging.
Tussen Antwerpen-Berchem en Mechelen rijden er gelukkig 4 treinen per uur, waardoor de vertraging van mijn trein weinig invloed heeft op de rest van de dag. Aangekomen in Antwerpen-Berchem had ik een korte overstap op de IC 4530 richting Mechelen. Deze trein bestond uit M6 dubbeldek materieel. Te Mechelen stond Kevin al op een van de vernieuwde perrons me op te wachten en konden we aan onze dag beginnen.
Mechelen --> Antwerpen-Centraal
Te Mechelen vroeg Kevin naar het plan dat we voor ogen hadden om te doen. Het enige dat gepland stond was dat we richting Luik gingen gaan om de spoorlijn 125A te doen. Doordat de eerste trein richting Brussel nog een tijdje op zich liet wachten besloten we om de trein te nemen terug richting Antwerpen, en deze keer met de IC 2007 in opnieuw een dubbeldeks M6 rijtuig. Op deze trein begon de eerste kennismaking en de eerste gesprekken werden op band gezet. Eenmaal aangekomen in Antwerpen-Centraal begonnen we aan een korte wandeling door dit prachtig station.
Antwerpen-Centraal
Antwerpen - Luik
Het plan nu was om van Antwerpen richting Luik te sporen om de spoorlijn 125A te kunnen berijden. Hiervoor keken we naar treinen om zo snel mogelijk naar daar te gaan om zo veel mogelijk tijd te krijgen om dit op ons gemak te bezoeken, tot mijn oog viel op een trein die ik zeer graag eens wou nemen: de nieuwe IC trein rechtstreeks tussen Antwerpen en Hasselt.
Antwerpen - Hasselt
Waarom nemen nu deze omweg via Hasselt? Deze IC is ingelegd om een snelle connectie te creëren tussen Antwerpen en Limburg. Het 'speciale' aan deze trein is dat deze niet stopt in Aarschot en via de driehoek rechtstreeks tussen Heist-Op-Den-Berg en Diest rijdt. Deze bocht in de driehoek van Aarschot had ik nog nooit gedaan en ik vind het altijd leuk om nieuwe stukjes spoor te leren kennen in België.
Hiernaast een foto aan de vertakking. De trein van dienst (IC 4910) was weerom een M6 dubbeldeks rijtuig met stops te Antwerpen-Berchem, Lier, Heist-Op-Den-Berg, Diest en Hasselt.
Hasselt --> Bilzen
De trein maakt onderweg een vertraging van ongeveer 20min. Dit omdat de trein te Antwerpen-Centraal geen spoor had om toe te komen en ze hebben de trein op een bezet spoor getrokken waar al een desiro stond. Als we de keertijd er dan nog bijnemen, had de trein een lichte vertraging opgelopen waardoor de stoptrein opeens voor ons zat. Zo bleef de vertraging aanvullen en te Hasselt moesten we nog de trein richting Genk voorlaten voor we binnen konden rijden in het station. Het gevolg was dat we onze aansluiting richting Luik zagen wegrijden en zo gestrand waren in Hasselt. In plaats van hier een uur te wachten besluiten we de trein naar Tongeren te nemen en daar over te stappen op de trein richting Luik. En zo waren we weer vertrokken met de IC 2209 in een M4.
De trein naar Tongeren stond klaar op een perron die nog vernieuwd moet worden te Hasselt. De vernieuwde perrons zijn zeer mooi geslaagd hier.
Na gestopt te zijn in Diepenbeek zie ik dat er in Bilzen een aantal geocaches zijn in de buurt van het station van Bilzen en geen in de buurt van het station. We verlaten dan ook deze comfortabele M4 te Bilzen om op pad te gaan en 2 geocaches te zoeken in Bilzen. Voor mensen die geocachen niet kennen, dit is de perfecte hobby wanneer men moet wachten op een trein.
Bilzen --> Luik-Guillemins
Twee geocaches verder en 40min later is de volgende trein er om ons naar Luik-Guillemins te brengen. De S43 5362 bracht ons in een break naar Tongeren, Glons, Liers, Miilmort, Herstal, Liège-St-Lambert, Liège-Carré en uiteindelijk Liège-Guillemins.
Luik-Guillemins --> Flémalle-Haute --> Luik-Guillemins
We komen eindelijk bij ons doel van de dag, de lijn 125A. Eerst nemen we de sneltrein IC 2435 naar Flémalle-Haute in een M4 waar we over stapten op de S42 5182 om terug te rijden het mooie station van Luik-Guillemins via de lijn 125A met stops in Seraing en Ougrée.
De spoorlijn 125A tussen Flémalle-Haute en Luik-Guillemins vind ik oprecht 1 van de mooiste trajecten in België. Dit stukje doorheen vervallen industriegebieden en langs de grote bundel van Kinkempois is zeker de moeite waard om eens te passeren.
Luik-Guillemins --> Leuven
Te Luik kregen we ook nog een apart zicht te zien dat gelukkig niet vaak voorkomt. Een gestrande ICE vanuit Duitsland die moest gedepanneerd worden door een type 18 locomotief.
Daarna ging het met de IC 537 snel van Luik naar Leuven via de hogesnelheidslijn en werden onderweg de laatste gesprekken opgenomen. Hier bevonden we ons in een M7 rijtuig. Te Leuven besluiten we deze leuke zonnige dag af te sluiten in een café voor dat onze wegen terug gingen splitsen.
Leuven --> Zwijndrecht
Vanuit Leuven zijn er een groot aantal opties om naar Antwerpen en Zwijndrecht te sporen. Ik besluit deze keer om met de L2766 van Leuven naar Sint-Niklaas te gaan in een break met stops in Wijgmaal, Wespelaar-Tildonk, Hambos, Haacht, Boortmeerbeek, Hever, Muizen, Mechelen, Willebroek, Puurs, Bornem en Temse. Daar kon ik uiteindelijk op de laatste trein (S34 1488) van de dag stappen. Een desiro bracht met dan via Beveren en Melsele tot in Zwijndrecht.
Nog eens bedankt aan Kevin deze leuke trip te doen langs een aantal zeer mooie trajecten in België. Hou zeker zijn podcast in de gaten voor de publicatie van de podcast van deze dag.