Dag 21 (13/08): Dag van de stoptrein

Gepubliceerd op 27 augustus 2019 om 17:26

Dinsdag 13 augustus moest ik een verplaatsing maken van Beervelde naar Zwijndrecht. Wegens een slechte overstap in Lokeren (45 minuten), besloot ik zonder plan op de trein te gaan studeren. Ik had gelukkig al mijn leerstof bij om verder te kunnen.

Beervelde --> Mechelen

Zoals vaak vertrek ik weer in Beervelde. Hier vertrekt de eerste stoptrein richting Gent-Sint-Pieters. De treindienst werd weer verzorgd door een desiro treinstel (niet op foto) met de gebruikelijke stops in Gent-Dampoort, Gentbrugge en Gent-Sint-Pieters. Aangekomen in Gent-Sint-Pieters zie ik direct de stoptrein naar Mechelen klaarstaan. Deze trein is opnieuw een stoptrein en ook een desiro met stops in Merelbeke, Melle, Kwatrecht, Wetteren, Schellebelle, Wichelen, Schoonaarde, Oudegem, Dendermonde, Baasrode-Zuid, Buggenhout, Malderen, Londerzeel, Kapelle-op-den-Bos en Mechelen. Zoals misschien gemerkt zijn de vetgedrukte stations de nieuwe stations waar ik nog niet eerder ben geweest.

Mechelen --> Nijvel

In Mechelen wou ik naar de nieuwe perrons kijken om daar te wachten op de IC naar Brussel, maar deze had vertraging opgelopen. Gezien de S1 trein naar Nijvel wordt afgeroepen met alle stops voorbij Brussel die ik nog moet bezoeken, koos ik ervoor naar spoor 1  te lopen om deze trein te halen (net op tijd). Dit was weerom een desiro, echt geen goeie trein om te studeren wegens het gebrek aan tafeltjes.

In Mechelen heb ik, voor mijn sprint, de festivaltrein nog kunnen spotten.

De trein is gestopt in Weerde, Eppegem, Vilvoorde, Schaarbeek, Brussel-Noord, Brussel-Congres, Brussel-Centraal, Brussel-Zuid, Vorst-Oost, Ukkel-Stalle, Ukkel-Kalevoet, Linkebeek, Holleken, Sint-Genesius-Rode, De Hoek, Waterloo, Eigenbrakel, Lillois en Nijvel.

Nijvel --> Charleroi-Zuid

Deze trip bestaat uit twee delen. Eerst de sneltrein naar Luttre. Mijn plan was eerst om rechtstreeks naar Charleroi te gaan met deze dubbeldekker, tot ik zag dat er in Luttre een stoptrein klaar stond om via La Louvière naar Charleroi te gaan met een klassieker.

Langs deze lijn staan veel dichtgespijkerde stationsgebouwen die aan het vervallen zijn, perrons in slechte staat; je ziet dat er hier weinig volk passeert.

De trein is nog gestopt in Pont-à-Celles, Gouy-Les-Piéton, Godarville, Manage, La Louvière-Centrum, La Louvière-Zuid, Morlanwelz, Carnières, Piéton, Forchies, Marchienne-Au-Pont en Charleroi-Zuid.

Ik vind het ook zeer uitzonderlijk dat de trein in Manage een kwartier stilstaat zonder aansluiting te geven op een andere trein (er rijdt gewoon geen andere trein). Waarschijnlijk wacht hij tot het spoor vrij komt, verder door naar La Louvière. Waarom hij geen kwartier later vertrekt, is voor mij ook een raadsel. Als iemand het weet, laat het weten in de comments!

Charleroi-Zuid --> Luik-Guillemins (met 3 stoptreinen)

De eerste stoptrein is de trein naar Namen en Jambes. Deze trein was weer een klassiekertje en stopte nog in: Couillet, Chatelet, Le Campinaire, Farciennes, Aiseau, Tamines, Auvelais, Jemeppe-sur-Sambre, Moustiers, Franière, Floreffe, Flawine, Ronet en Namen.

Zoals u kan zien zit het weer niet mee met deze trip. Ook jammer dat de trein niet stopt in Ham-sur-Sambre. Ofwel zal ik nog geluk hebben en wordt het station heropend na de werken, ofwel openen ze het niet meer. Tijdens de werken leggen ze ook geen vervangbus in. De halte in kwestie is ook maar een piekuurhalte.

De volgende stoptrein is de trein naar Flémalle-Haute. Normaal rijdt deze trein verder door naar Luik, maar door werkzaamheden rijdt hij niet verder en stopt de eerste IC, die kort na de L trein zit, in de stations ertussen.

Deze trein had nog haltes te Marche-Les-Dames, Namêche, Sclaigneaux, Château-De-Seilles, Andenne, Bas-Oha, Statte, Huy, Ampsin, Amay, Haute-Flône Engis en Flémalle-Haute. Dit was weer een klassieker, redelijk hip hier in Wallonië.

In Flémalle-Haute kwam de IC naar Luik, die overal stopte omdat de stoptrein niet reed door werken. Het was dus eigenlijk de derde stoptrein. Deze stopte nog in Lemal, Flémalle-Grande, Jemeppe-sur-Meuse, Pont-de-Seraing, Sclessin en Luik-Guillemins. Dit was een Deense neus, beter gekend als MS96.

Terug huiswaarts

Vanuit Luik-Guillemins koos ik voor de snelste weg naar huis. Eerst met de IC naar Leuven om daar een onmogelijke overstap te halen volgens de app. In Leuven nam ik de trein via Aarschot en Lier naar Antwerpen-Centraal om dan via de prémetro naar Zwijndrecht te rijden. Natuurlijk mis ik net de stoptrein naar Zwijndrecht.

Alles bij elkaar was dit een leuke regenachtige dag langs veel kleine verwaarloosde stations. Het is jammer om dit aan te zien. Deze dag was zeer productief, zowel op studeervlak als op vlak van stations, met meer als 60 nieuwe stations. Er gaat snel weer een blog komen: ik heb nog wel wat gerief klaar staan.

Tot snel!

Reactie plaatsen

Reacties

Er zijn geen reacties geplaatst.